اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

اخبار جوانرود

شهرستان جوانرود

با تخلفات در کوتاهترین زمان برخورد می کنیم

 معاون سازمان بازرگانی استان:
با تخلفات در کوتاهترین زمان برخورد می کنیم

 

طی روزهای اخیر برخی کالاهای خوراکی در بازار کرمانشاه با افزایش قیمت مواجه و این سئوال در اذهان ایجاد شده که آیا این افزایش قیمت ها به دیگر کالاها نیز سرایت می کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، طی هفته اخیر قیمت برنج، روغن و رب گوجه فرنگی که از کالاهای نسبتا پر مصرف نیز محسوب می شوند در بازار کرمانشاه افزایش و نگرانی هایی را بین مردم ایجاد کرد.

بر اساس اعلام برخی عمده فروشان طی چند روز اخیر قیمت هر کیسه 10 کیلویی برنج حدود هزار تومان، هر لیتر روغن مایع حدود 100 تومان و هر قوطی رب گوجه یک کیلویی تا 200 تومان افزایش یافته است.

این افزایش قیمت ها از یک سو با ایجاد جو روانی سبب افزایش تقاضا برای برخی کالاها و به تبع گرانی آن کالاها شده و از سوی دیگر زمینه را برای فعالیت برخی سودجویان فراهم کرده و شاهدیم در برخی واحدهای خرده فروشی، کالاها با بیش از آنچه در عمده فروشی ها افزایش قیمت داشته، به دست مصرف کنندگان نهایی می رسد.

رضا فتاح پور معاون نظارت و بازرسی سازمان بازرگانی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا گفت: بر اساس بررسی هایی که کردیم قیمت برنج خارجی کیسه ای حدود 500 تومان افزایش قیمت داشته که بخشی از علت آن ناشی از افزایش جزیی قیمت برنج در کشور تولید کننده است. 

وی افزود: خوشبختانه قیمت برنج وارداتی در استان ما نسبت به دیگر استانها ارزان تر است و در اکثر استانها برنج وارداتی کیسه ای هزار تا 1500 تومان از استان ما گران تر می باشد.

فتاح پور در خصوص قیمت روغن نیز گفت: قیمت روغن افزایش نیافته، قبلا کارخانجات تولیدی روغن را با تخفیف به فروشندگان عرضه می کردند که اکنون این تخفیف را برداشته اند.

وی با بیان اینکه قیمت رب گوجه فرنگی طی روزهای اخیر در بازار تغییر یافته، عنوان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده رب گوجه مصرفی استان از دیگر استانها وارد می شود، در حال بررسی هستیم تا ببینیم قیمت این کالا از سوی کارخانجات تولیدی افزایش یافته یا واحدهای توزیعی.

فتاح پور با بیان اینکه با تخلفات مشاهده شده در کوتاهترین زمان برخورد می شود، افزود: ممکن است در این مقطع به دلیل جو روانی ایجاد شده شاهد سوء استفاده سودجویان باشیم، لذا از مردم تقاضا داریم تخلفات مشاهده شده را با تلفن 124 در میان بگذارند.

فرماندار شهرستان جوانرود، گفت: این روزها جای جای شهرستان دیدنی ج

 فرماندار شهرستان جوانرود، گفت: این روزها جای جای شهرستان دیدنی جوانرود مملو از گردشگر است.

علی رستمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در خصوص وضعیت گردشگری شهرستان جوانرود اظهار داشت: شهرستان جوانرود به لحاظ دارا بودن طبیعتی بکر و زیبا، آب و هوایی مطبوع و دل انگیز و نقاط تاریخی و طبیعی بی شمار در ایام مختلف سال همواره پذیرای گردشگران و مسافران است. وی ادامه داد: در حال حاضر و با توجه به اینکه روزهای پایانی تابستان را در پیش داریم، شهرستان جوانرود شاهد افزایش چشم گیر گردشگر و مسافرین تابستانی است. رستمی با اشاره به نقاطی که دارای بیشترین میزان گردشگران است، اظهار داشت: پارک تفریحی هلانیه، باغات طبیعی منطقه، منطقه نمونه گردشگری شروینه و از همه مهمتر بازارچه این شهرستان دارای یشترین میزان مسافر و گردشگر است. فرماندار شهرستان جوانرود، گفت: با توجه به آمار به دست آمده از ابتدای تابستان تا پایان مرداد ماه بیش از 700 هزار مسافر تابستانی و گردشگر از نقاط مختلف این شهرستان بازدید به عمل آورده اند که این میزان گردشگر نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته رشد 30 درصدی را نشان می دهد. وی با اشاره به آمادگی مدارس این شهرستان جهت اقامت گردشگران، افزود: کلیه مدارس شهر جوانرود به امکانات رفاهی مختلفی جهت اقامت گردشگران و مسافرین تابستانی مجهز شده اند و به صورت ویژه پذیرای گردشگران می باشند. رستمی خاطرنشان کرد: مردم منطقه اورامانات و به ویژه شهر جوانرود آنچنان مهمان نواز هستند که حتی اگر هیچ مدرسه و یا مکان اقامتی هم برای گردشگران و مسافرین وجود نداشته باشد، درب خانه هایشان همواره به روی آن ها باز است.

بررسی مردم شناختی باورهای عامیانه


مقدمه :
بررسی باورها آغازگاه پیدایی فرهنگ است. با تحول باورها به عنوان بنیادی ترین جهان بینی انسان، فرهنگ سویه های گوناگونی به خود می گیرد. شناخت فرهنگ هر ملت و قومی بدون شناخت تحولاتی که در باروهای ان قوم به وجود آمده امکان پذیر نیست . بنابراین شناخت تحولات و تطوری که درباورها، خرافات و موهومات یک قوم تا کنون در رخساره های گوناگون نمود پیدا کرده است ما را در شناخت بسیاری از تحولات اجتماعی، اعتقادی، سیاسی و فکری ایران زمین یاری خواهد نمود.
عقاید و باورداشتهای هر قومی با توجه به شیوه زندگی ، در عمق فکر و ذهن آن قوم ریشه دارد و هنگامی که با دید  باز و تفکری ژرف به مفهوم این اعتقادات توجه داشته باشیم، در خواهیم یافت که در هر کدام از ان باورهای ویژه ی دستوری، بهداشتی ، اخلاقی وانسانی بسیار مفید نهفته است که رعایت کردن آنها نه تنها مفید و لازم زندگی می باشد، بلکه در نهایت در راستای رهنمود دادن به مردمی خواهد بود که به این باورها معتقد هستند. حتی در افراطی ترین این دستورات راز و رمزی پنهان است که به علت فراموشی فلسفه وجودی آن آداب معمولا آن ها را خرافات می نامند.

ادامه مطلب ...

راهکارها وپیشنهادات بازیافت برای جوانرود

بازیافت

بازیافت مواد هنر هشتم


عدم تفکیک از مبدأ و نبود مکانی مناسب جهت دفع و دفن اصولی و بهداشتی زباله ، از جمله مشکلاتی است که دامنگیر ارگانهای مربوطه و مردم شهرستان جوانرود شده است . همچنین خطراتی در نحوه حمل و دفع غیر بهداشتی این مواد بوجود آمده از جمله :

1- آلودگی آب    

2- آلودگی خاک 

3- آلودگی هوا   

4- آلودگی تصویری  

5- ازدیاد جوندگان و حشراتی مانند مگس

این خطرات بهداشتی و زیست محیطی بیماریهای مانند : وبا ، حسبه ، اسهال آمیبی ، جزام ، طاعون ، انواع مسمومیت ، سرطان ، سکته و انواع حساسیت را باعث می شود . تغییر اکوسیستم ناحیه نیز توسط این خطرات در آینده ای نزدیک کاملاً محسوس خواهد بود .

با شناخت جامع و علمی از خطرات ناشی از تولید ، دفع و دفن زباله می توان راهکارهایی برای کاهش خطرات بوجود آمده ارائه داد ابتدا لازم است که انواع مواد زائد جامد را شناخت و طبقه بندی نمود ، بعد روشهای تفکیک ، حمل ، دفع ، دفن و بازیافت زباله را بکار برد .

انواع مواد زائد جامد :

1- مواد زائد جامد شهری : پس مانده غذایی ، نان ، کاغذ ، قوطی های پلاستیکی و فلزی ، نخاله های ساختمانی ، لباس و کفش کهنه ، اجساد حیوانات مرده و . . .

2- مواد زائد جامد صنعتی : انواع زباله های حاصل از فعالیت های صنعتی و کارخانه ای شامل  زباله های ویژه ، مواد پلاستیکی  ، فلزی و شیمیایی

3- مواد زائد جامد کشاورزی : انواع شاخ و برگ کاه و کلش

4- مواد زائد جامد بیمارستانی : زباله های پاتولوژیکی ، آزمایشگاهی ، عفونی ، داروئی  و . . .

5- مواد زائد جامد خطرناک : انواع مواد زائد منفجره ، شیمیایی ، سمی ، الکترونیکی ، رادیواکتیو و اشتعال پذیر .

با شناخت انواع مواد زائد جامد ، نوع فعالیت اقتصادی ، وجود و یا عدم وجود مراکز صنعتی ، مسائل  جغرافیایی و زمین شناسی و همچنین بررسی فرهنگ مصرف مردم منطقه می توان این چنین نتیجه گیری کرد که در شهرستان جوانرود به دلیل نبود واحد های صنعتی و کارگاه های بزرگ و مراکز در مانی پیشرفته و مجهز ، بیش از 90% درصد زباله تولیدی مربوط به مواد زائد جامد شهری و روستایی است .

با پیشرفت علم و تکنولوژی و بهره گیری از فنون و علوم جدید ، نگاه بشر امروزی به زباله به عنوان یک سرمایه پنهان و سود آور تغییر یافته است تا حدی که اکنون زباله را طلای کثیف می نامند .

طبق آمار و ارقام تولید زباله در شهرستان ۶۰هزار نفری جوانرودحدود هزار تن در ماه می باشد ، که حدود 800 تن آن تلنبار و یا بصورت غیر اصولی سوزانده می شود و مابقی آن نیز جهت مصارف کارخانه جات بازیافت از آن جدا شده و مورد استفاده مجدد قرار می گیرد . البته جداسازی زباله هایی مانند پلاستیک ، کاغذ ، مقوا ، قوطی های فلزی و شیشه در هنگام جمع آوری و دفع زباله انجام می گیرد .

ارائه راهکارهای علمی و دقیق همراه با سرمایه گذاری مناسب ضمن درآمد زائی و ایجاد شغل ، می تواند باعث کاهش 90 درصدی انباشت و دفن زباله و البته از بین رفتن عمده خطرات زیست محیطی و بهداشتی ناشی از تولید ، حمل و دفع زباله گردد .

هرچند تا کنون مردم و ارگان های دولتی شهرستان هیچگونه اقدام مفید و سازنده ای را در این زمینه انجام نداده اند ، اما اکنون با پیشرفت علم وتوسعه صنعت بازیافت ، شناخت خطرات جبران ناپذیر زباله و عزم دولت جهت از بین بردن این معذل به جا است که از فرصت  پیش آمده قبل از وقوع یک فاجعه زیست محیطی می توان نهایت بهره را برد .

 

ادامه مطلب ...

وب های ادارات استان کرمانشاه

بنیاد مسکن
سازمان بنیاد شهید
سازمان انتقال خون
ستاد طرح تکریم
شرکت گاز
شرکت پخش فرآورده‏های نفتی
مدیریت امور اراضی
مدیریت امور عشایر
مرکز آموزش  علمی کاربردی
مرکز مطالعات و برنامه‏ریزی
دادگستری استان